Oddychaj prawidłowo, aby chodzić efektywnie i wyciszyć się!

(4)

Oddychanie i chodzenie: to dwie tak naturalne czynności, że wykonujesz je nieświadomie. Aby uprawiać aktywny marsz, musiałeś opanować sztukę prawidłowego chodzenia. Pamiętaj, że musisz również nauczyć się poprawnie oddychać.

Prawidłowe oddychanie pozwoli Ci poprawić komfort marszu i wytrzymałość, a także z większym spokojem ducha podejść do codziennych spraw.

Weź zatem głęboki oddech i nadaj nowy wymiar swoim dążeniom do dobrego samopoczucia!

Prawidłowe oddychanie i jego kluczowa rola w szybkim marszu

W trakcie aktywnego marszu koncentrujesz się na pracy rąk, na przetaczaniu stopy, na utrzymaniu odpowiedniej sylwetki… Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że mimowolnie wstrzymujesz oddech!

A to przecież właśnie w tym momencie Twoje mięśnie domagają się większej porcji tlenu, aby utrzymać zdolność do trwającego przez dłuższy czas wysiłku!

Aby uniknąć zadyszki i kolki wysiłkowej, oddychaj głęboko i regularnie brzuchem. W ten sposób wykorzystujesz maksymalnie pojemność swoich płuc i magazynujesz tlen niezbędny do utrzymania wysiłku na określonym poziomie. Dzięki temu możesz chodzić lepiej i dłużej!

Naucz się kontrolować oddech w stanie spoczynku.

Prawidłowe oddychanie możesz ćwiczyć w domu, podczas odpoczynku lub bezpośrednio przed sesją aktywnego marszu.

1 - Połóż się na plecach.

Rozluźnij się i połóż jedną dłoń na brzuchu.

2 - Zrób powolny i głęboki wdech nosem.

Poczujesz, jak uwypukla się brzuch, a następnie płuca. Jest to możliwe dzięki skurczowi przepony, czyli mięśnia oddzielającego klatkę piersiową od jamy brzusznej.

3 - Zrób wydech ustami.

Przepona się rozluźnia, wskutek czego powietrze wypychane jest z płuc. Brzuch powoli opada.

Wykonując to ćwiczenie regularnie, stwierdzisz, że pozwala ono również bardzo skutecznie walczyć z codziennym stresem. Głęboki i świadomy oddech niesie prawdziwe ukojenie dla umysłu.

Oddychaj prawidłowo, aby trzymać się prosto i wzmacniać gorset mięśniowy.

Emmanuel Lassalle, chodziarz długodystansowy, nauczył się panować nad oddechem podczas wysiłku. Wykorzystał opisane powyżej ćwiczenie w swojej sportowej praktyce i zaobserwował płynące z niego liczne korzyści. « Ćwiczenie to pomaga trzymać się prosto, odgrywa więc kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, właściwej dla aktywnego marszu, i w zapobieganiu bólom pleców. »

Kolejny plus: świadome oddychanie brzuchem pozwala również wzmacniać jego mięśnie głębokie! Aby pobudzić je do pracy, napinaj lekko mięśnie brzucha w fazie wydechu.

Znajdź najlepszy dla siebie rytm oddechu podczas aktywnego marszu.

Umiesz już prawidłowo oddychać brzuchem? Znajdź teraz rytm oddechu, który będzie Ci odpowiadał.

Ponieważ, jak uważa Emmanuel Lassalle, « każdy z nas oddycha nieco inaczej » . « Osobiście dostosowuję swój oddech do rytmu pracy rąk. Czas wdechu odpowiada u mnie 3 ruchom rąk, a czas wydechu trzem kolejnym », wyjaśnia Emmanuel. Wielu innych chodziarzy woli jednak ustawiać oddech w oparciu rytm pracy nóg.

Znajdź własne tempo, a zobaczysz, jak wzrośnie Twoja wytrzymałość. Pamiętaj też, aby każdy trening rozpocząć i zakończyć spokojniejszym marszem… Pozwala to zaczerpnąć tchu i szybciej się zregenerować!

Stosujesz inną technikę oddychania? Opowiedz nam o niej w kilku słowach!

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Plany treningowe
(4)
Korzyści z chodzenia

Jeśli chcesz stracić na wadze, wzmocnić i ujędrnić mięśnie albo odzyskać formę, postaw na chodzenie, którego zaletą jest to, że nie obciąża nadmiernie stawów. Płyną z niego korzyści nie tylko fizyczne. Chodzenie ma także pozytywny wpływ na Twoje zdrowie: to prosty sport przynoszący efekty w zapobieganiu chorobom układu krążenia oraz cukrzycy. Dlaczego więc nie skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw chodzenia?

(1)
Techniki i wskazówki

Gdy zaczynasz uprawiać szybki marsz, zwracasz uwagę na prawidłowe przetaczanie stopy, wahadłowy ruch rąk i rytmiczny oddech... Czy jednak zainteresowałeś się już postawą ciała? Aktywny marsz to bardzo dobry sposób na wzmocnienie mięśni grzbietu i pozbycie się bólu pleców. Dowiedz się, dlaczego...

(3)
GORA STRONY