monter-descendre-marche-nordique-newfeel

Jak pokonywać wzniesienia podczas uprawiania nordic walking?

Włączając do treningu nordic walking wzniesienia (wchodzenie i schodzenie z góry), możesz wiele zyskać. Urozmaicona trasa nie tylko dostarcza większej przyjemności, ale pozwala również bardziej intensywnie pracować nad wzmocnieniem ciała. Oto techniki nordic walking, które pomogą Ci pokonywać wzniesienia bez trudu i (przede wszystkim) bez ryzyka kontuzji.

W przypadku przewyższeń (w górę/w dół) kijki do nordic walking używane są w inny sposób niż podczas chodzenia po płaskim terenie. W trakcie wchodzenia pod górę wysiłek związany z odpychaniem się jest większy, należy więc zadbać o poprawność wykonywanych ruchów, aby nie obciążać nadmiernie stawów. Przy schodzeniu kijki służą nie tyle do odpychania się, co do hamowania, które pozwala zapobiec upadkom. 

Sztuka wchodzenia pod górę w nordic walking

Wchodząc pod górę, poczujesz, że mięśnie ramion pracują na pełnych obrotach. Odpowiednie naciskanie ramionami na kijki, odciążające i uzupełniające pracę nóg, odgrywa tutaj kluczową rolę, pomagając w podejściu.

W trakcie "wspinania się" najlepiej wbijać kije w podłoże na wysokości pięty. Łatwiej wtedy dokonać maksymalnego przeniesienia ciężaru na kijki, co stanowi duże wsparcie.

Podczas wchodzenia pod górę prawidłowe posługiwanie się kijkami, pełniącymi funkcję prawdziwych stabilizatorów, pozwala w dalszym ciągu przetaczać całkowicie stopę, od pięty aż do odepchnięcia dużym palcem.

monter-descendre-marche-nordique-newfeel

  • Warto wiedzieć: jeśli podejście jest za strome, lepsze od dwóch będą trzy punkty podparcia! Chcąc ułatwić sobie wchodzenie pod górę, możesz jednocześnie wbijać w podłoże dwa kijki, aby wykorzystać łączną siłę obu ramion.

monter-descendre-marche-nordique-newfeel

Sztuka schodzenia z góry w nordic walking

Schodząc z góry, wykonuj mniejsze kroki, aby uniknąć zbyt szybkiego tempa i ryzyka upadku. Jeśli będziesz stawiał długie kroki, siła napędowa pociągnie Cię do przodu, a Twoje stawy doznają znacznie większego obciążenia.

Podczas schodzenia kijki pełnią raczej funkcję hamulca niż napędu. Aby w tej sytuacji używać ich prawidłowo i nie rozpędzić się za bardzo, pochyl się leciuteńko do tyłu (zachowując przez cały czas wyprostowane plecy) i podeprzyj się kijkami.

Im większy ciężar przeniesiesz w trakcie schodzenia na kijki, tym lepiej dla Twoich stawów. Im bardziej strome zejście, tym mocniej będziesz musiał zginać nogi w kolanach (tak, jakbyś chciał usiąść), aby obniżyć środek ciężkości ciała.

monter-descendre-marche-nordique-newfeel

  • Warto wiedzieć:  jeśli zejście jest za strome, możesz wbijać w podłoże jednocześnie oba kije, jak podczas wchodzenia pod górę. Tym razem jednak kijki będą skierowane do przodu, aby zmniejszyć prędkość schodzenia i pozwolić Ci uniknąć niepożądanego ześlizgu.

Wiesz teraz nieco więcej na temat technik pokonywania wzniesień w nordic walking. Włącz do swoich treningów wchodzenie i schodzenie z góry. To najlepszy sposób na pobudzenie mięśni i układu krążenia do bardziej intensywnej pracy podczas uprawiania nordic walking. Nie pozostaje Ci nic innego, jak złapać za kijki i wypróbować przedstawione techniki!

Techniki

Prawidłowe używanie kijków do nordic walking pomaga opanować najbardziej podstawową technikę nordic walking: ruch kijków pozwalający skuteczniej się odpychać i odkrywać nowe doznania związane z chodzeniem.

Kijki do nordic walking
comment choisir batons marche nordique newfeel

Aktywny marsz uprawiany z kijkami to nordic walking. Kijki do nordic walking mają swoją specyfikę: pomagają się odpychać i ułatwiają aktywną pracę rąk, umożliwiając wzmacnianie górnych partii ciała. Pomagają również amortyzować wstrząsy. Zapoznaj się z naszymi poradami, aby wybrać odpowiednie kijki do nordic walking.

GORA STRONY