Aktywny marsz, czyli sztuka przetaczania stopy

(6)

Co odróżnia codzienne chodzenie od aktywnego marszu? Praca stóp! W pierwszym przypadku wykonujemy ją w sposób nieświadomy, podczas gdy w drugim mamy nad nią pełną kontrolę.

Podczas  aktywnego marszu prawidłowe przetaczanie stopy pozwala wzmacniać mięśnie i uniknąć kontuzji. Załóż buty do aktywnego marszu i popracuj nad pierwszymi krokami!

Jak chodzić prawidłowo, uprawiając aktywny marsz?​​​​​​​

Pomimo spokojnego rytmu szybki marsz wymaga od Twojego organizmu wysiłku. Chodząc, przenosisz ciężar ciała z jednej nogi na drugą. Technika chodziarzy polega na pracy stóp, która pozwala im odpowiednio utrzymywać ten ciężar, nie poddając mu się. To szczegół, od którego wiele zależy.

Chcąc chronić swoje stawy, należy zadbać o to, by transfer rozkładał się równomiernie pomiędzy stopą, którą stawiamy na ziemi, a tą, którą odpychamy się od podłoża przy pomocy palców.

Przetaczanie stopy od pięty do palców​​​​​​​

Celem jest uzyskanie jak największego zakresu ruchu dzięki przetaczaniu stopy przez całą jej długość: od pięty aż do palców.

W praktyce powinieneś czuć, jak palce lewej stopy odpychają się od podłoża w momencie, gdy piętę prawej stopy stawiasz na ziemi.

1 - Postaw piętę.​​​​​​​

Postaw piętę płasko i miękko. Wstrząs spowodowany zetknięciem z podłożem jest wtedy lepiej zamortyzowany i rozproszony na większej powierzchni. Chronisz w ten sposób swoje stawy. Ryzyko kontuzji wzrasta, gdy wykonujesz zbyt gwałtowny ruch, przenosząc nagle cały ciężar ciała w jeden punkt.

Prawidłowe przetaczanie stopy, a w szczególności odpowiednie stawianie pięty, pozwala Ci chodzić z większą lekkością.

2 - Przetocz stopę.​​​​​​​

Gdy już postawisz piętę na podłożu, przetocz całą stopę w sposób pozwalający Ci poczuć płynny ruch stawów.

Ten typowy dla aktywnego marszu ruch pomaga uniknąć wstrząsu w zetknięciu z podłożem, który byłby szkodliwy dla kolan, bioder i pleców. Przetaczając stopę, słuchaj swojego ciała.

3 - Odepchnij się palcami!

Stopa leży teraz płasko na ziemi. Czas odepchnąć się energicznie palcami od podłoża.

  • Nasza rada: aby poprawnie wykonać ten nie do końca intuicyjny ruch, wyobraź sobie, że chcesz pokazać podeszwy swoich butów osobie, która idzie za tobą.

Nie lekceważ tej fazy, ponieważ to ona pozwala Ci przemieszczać się do przodu, zwiększyć moc ruchu i prędkość marszu. Odpychając się, jak należy, pobudzasz do pracy mięśnie stóp, łydek, ud i pośladków.

Dobrze zrozumiałeś: prawidłowego chodzenia trzeba się nauczyć! To warunek sine qua non lekkiego i rytmicznego kroku, idealnie skoordynowanego z pracą rąk.

Pierwsza lekcja przebiegła z powodzeniem? Opowiedz nam o początkach swojej przygody z aktywnym marszem i podziel się przydatnymi wskazówkami!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Plany treningowe
(5)
Techniki i wskazówki

Wiele osób rozpoczynających przygodę z aktywnym marszem zetknęło się z bólem odczuwanym w przedniej części podudzia. Ból ten powodowany jest zapaleniem mięśnia rozciągającego się wzdłuż kości piszczelowej, intensywnie pracującego podczas szybkiego marszu: mięśnia piszczelowego przedniego. Nie martw się!

(7)
Korzyści z chodzenia

Dlaczego mówi się, że aktywny marsz jest sportem kompletnym? Aktywny / szybki marsz nie ogranicza się do wzmacniania mięśni kończyn dolnych. Nie tylko angażuje uda i mięśnie pośladków, lecz także wzmacnia ogół górnych partii ciała, w szczególności zaś ramiona i mięśnie brzucha.

(4)
GORA STRONY