5 wskazówek, które pomogą Ci uprawiać aktywny i szybki marsz zimą.

(5)

Nadejście zimowych chłodów nie musi oznaczać rezygnacji z uprawiania aktywnego i szybkiego marszu. Wyposaż się odpowiednio od stóp do głów, aby zapobiec uczuciu zimna, i dostosuj tempo. Zapoznaj się z naszymi 5 poradami, aby zachować motywację podczas zimowych treningów!

1 - Zimowy strój do szybkiego marszu: system 3-warstwowy

Jesteś zmarzluchem, a zima schładza Twój sportowy zapał i motywację?

Rozwiązanie polega na założeniu na tułów 3 warstw odzieży. Te kolejne warstwy izolacyjne chronią Cię przed zimnem, pozwalając regulować temperaturę podczas treningu. O ile bowiem na początku odczuwasz chłód, wysiłek sprawia, że szybko się rozgrzewasz, a po kilku kilometrach aktywnego marszu zaczynasz się pocić. Musisz więc mieć możliwość zdejmowania i zakładania poszczególnych warstw ochrony termicznej stosownie do swoich potrzeb.

System 3-warstwowy zalecany jest zresztą przez Emmanuela Lassalle, chodziarza długodystansowego, który spędza długie godziny na treningach bez względu na pogodę:

« Pierwsza warstwa, którą mam na sobie, to koszulka pozwalająca utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Zakładam na nią koszulkę z długim rękawem zapinaną na suwak, aby zabezpieczyć się przed zimnem. Następnie ubieram nieprzemakalną i oddychającą kurtkę, która chroni mnie przed wiatrem, a także przed deszczem i śniegiem. »

Uwaga! Unikaj odzieży bawełnianej, która nasiąka potem. Postaw na tkaniny oddychające. Aby zaś móc z łatwością zdejmować poszczególne warstwy, gdy będzie Ci za ciepło, wybieraj ubrania zapinane na suwak.

Zapewnij ciepło swoim nogom.

Długie legginsy sportowe to niezbędny element zimowego stroju do chodzenia. W niskich temperaturach mięśnie są sztywniejsze i wzrasta ryzyko kontuzji.

Długie legginsy w połączeniu z żelami rozgrzewającymi pozwalają Ci utrzymać ciepło generowane począwszy od rozgrzewki.

Chroń przed zimnem skrajne partie ciała.

Emmanuel Lassalle zwraca również uwagę na ochronę skrajnych partii ciała: « Nigdy nie zapominam o czapce, rękawiczkach i o ciepłych skarpetach sportowych chroniących stopy. To tędy przedostaje się zimno, a 60% ciepła tracimy przez głowę! »

A co na szyję? « Polarowy komin z systemem wentylacji, osłaniający twarz aż na wysokość nosa! »

Zadbaj o prowiant podczas aktywnego marszu w zimne dni.

Uprawiając aktywny i szybki marsz zimą, zużywasz więcej kalorii, ponieważ Twoje ciało potrzebuje więcej energii, aby utrzymać odpowiednią temperaturę. Nie wychodź z domu na czczo i włóż do kieszeni batonik energetyczny lub suszone owoce.

Nie zapomnij też o butelce z wodą, ponieważ, wbrew pozorom, zimno przyspiesza odwadnianie!

Co 15 minut napij się (małymi łykami) wody lub napoju energetyzującego. Możesz też wybrać ciepły napój, aby stawić opór zimnu i nie nadwyrężać delikatnego żołądka…

Prędkość marszu dostosowana do podłoża.

Gdy podłoże jest zaśnieżone lub oblodzone, załóż buty do szybkiego marszu zapewniające optymalną przyczepność i przyleganie. Maszeruj wolniej niż zwykle, aby się nie poślizgnąć.

« Przemieszczaj się znaną Ci lub odpowiednio zabezpieczoną trasą », dodaje Emmanuel, « śnieg może maskować nierówności terenu i dziury… »

Jeśli warunki atmosferyczne utrudniają widoczność, dla swojego bezpieczeństwa włącz czołówkę i załóż kamizelkę odblaskową, aby widzieć i być widocznym.

Stosując się do tych 5 wskazówek, polubisz chodzenie w zimne dni!

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Buty

Aktywny marsz to sport, który nie wymaga wielkich inwestycji: odpowiednio dobrana para butów stanowi kluczowy element, który pozwoli Ci jak najlepiej wykorzystać swój potencjał i czerpać przyjemność z chodzenia.

(3)
GORA STRONY