Szybki chód i bieganie: jakie są między nimi różnice?

(4)

Zdecydowałeś/aś się uprawiać sport na świeżym powietrzu, żeby lepiej się poczuć, stracić trochę na wadze i odprężyć się. Niezależnie od celu, jaki Ci przyświeca, szybki chód i bieganie to zalecane sporty wytrzymałościowe, jeśli chcesz zadbać o zdrowie. Dlaczego jednak chodzenie znacząco różni się od biegania i wymaga specjalnych butów?

Krok w chodzeniu i krok biegowy

Przy chodzeniu nogi wykonują kroki, przy bieganiu natomiast - kroki biegowe. Oba te ruchy mają miejsce pomiędzy postawieniem stopy na ziemi po raz pierwszy a ponownym postawieniem tej samej stopy.

Przy chodzeniu kontakt z podłożem jest nieprzerwany, natomiast biegacz wykonuje skoki. Biegacz, by przemieścić się do przodu, wyskakuje w powietrze. Chodziarz stawia na ziemi piętę. Począwszy od tego momentu stopa całkowicie przetacza się po podłożu i na koniec odpycha idącego palcami, podczas gdy druga stopa powraca w tym czasie na podłoże i opiera się na nim piętą.

To faza nazywana fazą podwójnego podparcia. Można to zaobserwować na następującym schemacie: 

 

Oto, jak należy wykonywać prawidłowy ruch stopą przy szybkim chodzie.

Dzięki fazie podwójnego podparcia przy chodzeniu postawa jest bardziej stabilna, a ryzyko skręcenia mocno ograniczone.

Czy stopy mają inne potrzeby przy chodzeniu niż przy bieganiu?

Odpowiedź brzmi - tak! Ponieważ przy szybkim chodzie jedna ze stóp jest zawsze w kontakcie z podłożem, obciążenie stawów jest znacznie mniejsze niż w wypadku biegania.

Chodzenie nie naraża stawów biodrowych, kolanowych i skokowych na ciężką próbę. Dlatego też buty do szybkiego chodu, jak np.  są mniej amortyzujące niż buty biegowe.

Buty do szybkiego chodu muszą przede wszystkim być maksymalnie giętkie, by  stopa przetaczała się optymalnie.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Buty
newfeel_chaussures_marche_sportive

Aktywny marsz to prosty i skuteczny sport, który nie wymaga dużego wyposażenia: wyłącznie odpowiednio dobrana para butów stanowi kluczowy element, który pozwoli Ci jak najlepiej wykorzystać potencjał i czerpać przyjemność z chodzenia. Skorzystaj z naszego przewodnika, aby wybrać odpowiednie buty do aktywnego marszu.

(2)
Techniki i wskazówki

Chodzenie jest kompletnym, prostym i przynoszącym efekty sportem, ale stopa, bez której chodzenie byłoby niemożliwe, jest czymś bardzo złożonym. Zbudowana jest z 26 kości, licznych stawów i więzadeł. To dzięki stopom nasze ciało może się przemieszczać.

(1)
Korzyści z chodzenia

Dlaczego mówi się, że aktywny marsz jest sportem kompletnym? Aktywny / szybki marsz nie ogranicza się do wzmacniania mięśni kończyn dolnych. Nie tylko angażuje uda i mięśnie pośladków, lecz także wzmacnia ogół górnych partii ciała, w szczególności zaś ramiona i mięśnie brzucha.

(1)
Korzyści z chodzenia

Lekarze i specjaliści do spraw zdrowia zgadzają się co do tego, że szybki marsz to znakomity sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów: pozwala mięśniom spalać kalorie, sięgając do zapasów tłuszczu. Czy wiesz jednak, ile czasu trzeba, aby w sposób trwały stracić na wadze?

(4)
GORA STRONY