Prawidłowa praca stóp

(1)

Co odróżnia osobę, która po prostu chodzi, od osoby uprawiającej aktywny marsz? Fakt, że praca stóp, wykonywana nieświadomie przez pierwszą z nich, jest kontrolowana przez drugą. Podczas aktywnego marszu wykonywanie prawidłowych ruchów pozwala uniknąć kontuzji i zapewnia optymalną pracę mięśni. Zobacz, jak powinno się chodzić. 

ORAZ PRACA JEST NIEZBĘDNA

Podczas sesji aktywnego marszu prawidłowy sposób chodzenia ma kluczowe znaczenie. Chodząc, przenosisz ciężar ciała z jednej nogi na drugą. Chcąc chronić swoje stawy, należy zadbać o to, by ów transfer rozkładał się równomiernie pomiędzy stopą, którą stawiamy na ziemi, a tą, którą odpychamy się od podłoża przy pomocy palców. Prawidłowa praca stóp pozwala odpowiednio przenosić ciężar ciała podczas marszu.

RUCH STOPY ROZPOCZYNA SIĘ OD PIĘTY :

Aby osiągnąć jak najlepszy zakres ruchu, stopa przetaczana jest od pięty, przez całą swoją długość, aż do palców. Ruch kończy się w momencie, gdy palcami lewej stopy odpychasz się od podłoża, a piętę prawej stopy stawiasz na ziemi. 

1- Strajk pięty

Pamiętaj, aby piętę stawiać płasko i miękko. Uzyskasz wówczas lepszą amortyzację, a wstrząs spowodowany zetknięciem z podłożem zostanie rozproszony na większej powierzchni. Chronisz w ten sposób swoje stawy! Wykonując zbyt gwałtowny ruch, możesz doznać kontuzji spowodowanej nagłym przeniesieniem całego ciężaru ciała w jeden punkt. 

2 - Druga faza ruchu: przetaczanie stopy od pięty do palców

Po zetknięciu pięty z podłożem następuje pełne, płynnie wykonane przetoczenie ogółu stawów stopy. Gdybyś po postawieniu pięty położył płasko od razu całą stopę, spowodowałbyś wstrząs, którego chcesz uniknąć, ponieważ byłby on szkodliwy dla twoich kolan, bioder i pleców. Ruch powinien być płynny, powinieneś czuć, że cała stopa jest w ruchu. 

3 - Ostatnia faza ruchu: odepchnięcie

Gdy już cała stopa postawiona jest na ziemi, czas na fazę, która pozwala Ci przemieszczać się do przodu i zwiększyć moc ruchu: odepchnij się energicznie od podłoża palcami. Wyobraź sobie, że chcesz pokazać podeszwy swoich butów osobie, która idzie za tobą. Właściwie wykonywane odepchnięcia pobudzą do pracy mięśnie nóg oraz pośladków i przyczynią się do modelowania ud.

Podsumowując :

Jak widać, prawidłowe ruchy stóp stanowią podstawę aktywnego marszu.
Umożliwiają skuteczniejszą pracę mięśni w bezpiecznych warunkach, nadając jednocześnie lekki i rytmiczny krok. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Techniki i wskazówki
mal-aux-tibias_newfeel

Wiele osób rozpoczynających przygodę z aktywnym marszem zetknęło się z bólem odczuwanym w przedniej części podudzia. Ból ten powodowany jest zapaleniem mięśnia rozciągającego się wzdłuż kości piszczelowej, intensywnie pracującego podczas szybkiego marszu: mięśnia piszczelowego przedniego. Nie martw się!

Korzyści z chodzenia

Dlaczego mówi się, że aktywny marsz jest sportem kompletnym? Aktywny / szybki marsz nie ogranicza się do wzmacniania mięśni kończyn dolnych. Nie tylko angażuje uda i mięśnie pośladków, lecz także wzmacnia ogół górnych partii ciała, w szczególności zaś ramiona i mięśnie brzucha.

GORA STRONY