Oddychać prawidłowo, aby prawidłowo chodzić i uniknąć zadyszki

(2)

Oddychanie i chodzenie… To dwie tak naturalne czynności, że często zapominamy o wykonywaniu ich w sposób świadomy. A przecież prawidłowego oddychania uczymy się dokładnie tak samo, jak prawidłowego chodzenia: poprzez doświadczenie. Dowiedz się, jak kontrolować oddech, aby czuć się lepiej podczas aktywnego marszu i zwiększać swoją wytrzymałość. 

Aby chodzić prawidłowo, trzeba prawidłowo oddychać

Gdy uprawiasz szybki marsz, twoje ciało domaga się więcej tlenu niż w stanie spoczynku. Potrzebuje go, aby zasilać mięśnie i utrzymać zdolność do trwającego przez dłuższy czas wysiłku. Chodząc w szybkim tempie, koncentrujemy się czasem bardziej na samym marszu i właściwych mu ruchach niż na pełnym i regularnym oddechu. A przecież jest on równie ważny dla prawidłowego chodzenia. 

Należy koniecznie nauczyć się odpowiednio oddychać, aby uprawiać sport bez zadyszki i uniknąć kolki wysiłkowej. Osoby, które rozpoczynają przygodę z aktywnością fizyczną taką, jak aktywny marsz, często popełniają błąd polegający na wstrzymywaniu oddechu podczas wysiłku. Prowadzi to do zadyszki i kolek.

Musisz nauczyć się oddychać głęboko i regularnie, brzuchem, aby maksymalnie wykorzystać pojemność swoich płuc. Zapewni Ci to rezerwę tlenu niezbędną do utrzymania wysiłku o charakterze wytrzymałościowym i zwiększenia skuteczności marszu.

Ćwiczenie pomagające nabyć świadomość oddechu, wykonywane w stanie spoczynku

Do nauki prawidłowego oddychania posłuży Ci proste ćwiczenie, które możesz wykonywać w domu wieczorem lub przed sesją szybkiego marszu. Połóż się na plecach, jedną dłoń ułóż na brzuchu.

Oddychając powoli i głęboko, przeponą, poczujesz, jak uwypukla się brzuch, a następnie płuca. Przepona znajduje się między klatką piersiową i jamą brzuszną. Podczas wdechu (wykonywanego nosem) obniża się i robi miejsce dla powiększających się płuc, umożliwiając im wypełnienie się powietrzem. Podczas wydechu (wykonywanego ustami) przepona ułatwia wypychanie powietrza z płuc, a brzuch powoli opada.

Jeśli nie wyczuwasz ruchów brzucha, to znaczy, że oddychasz klatką piersiową, a twój oddech jest niepełny. Regularne wykonywanie opisanego ćwiczenia pozwoli Ci zastosować prawidłowy sposób oddychania podczas aktywnego marszu. 

Dobroczynne oddziaływanie tego ćwiczenia daje się odczuć również w codziennym życiu. Spokojny i regularny oddech niesie ukojenie dla umysłu. Jeśli jesteś zestresowany, uzupełnij tym ćwiczeniem swoją aktywność polegającą na szybkim marszu !

Emmanuel lassalle radzi, jak prawidłowo oddychać podczas aktywnego marszu

« Z czasem nie będziesz miał żadnych problemów z odpowiednim wykorzystaniem powyższego ćwiczenia w trakcie szybkiego marszu. Trzeba się pilnować, aby nabrać tego dobrego nawyku, ponieważ pomaga on również trzymać się prosto. Odgrywa to kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, właściwej dla aktywnego marszu, w zapobieganiu bólom pleców i w uprawianiu sportu wytrzymałościowego, jakim jest nasza dyscyplina. Korzyści wynikające z prawidłowego oddychania dają się odczuć również na co dzień. Pozwól ciału wyregulować w sposób naturalny rytm oddechu. Każdy z nas oddycha nieco inaczej. Ja osobiście dostosowuję swój oddech do rytmu pracy rąk. Czas wdechu odpowiada 3 ruchom rąk, a czas wydechu trzem kolejnym i tak dalej. »

Można również dostosować rytm oddechu do stawianych kroków, tak jak robi to Emmanuel względem pracy rąk. Pamiętaj o zachowaniu wyprostowanej sylwetki. Jeśli Twoim celem jest wzmocnienie mięśni głębokich, możesz napinać lekko mięśnie brzucha w fazie wydechu. Pomaga to także trzymać się prosto i nie osiadać na biodrach.   

Odpowiednie oddychanie podczas wysiłku ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego chodzenia: pozwala uniknąć zbyt szybkiej zadyszki, kolki i konieczności przerwania treningu. W uzupełnieniu do prawidłowego oddechu pamiętaj, by trening rozpocząć spokojnie i zakończyć go wolniejszym marszem, który pozwoli Ci odpocząć. 
 

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Korzyści z chodzenia

Jeśli chcesz stracić na wadze, wzmocnić i ujędrnić mięśnie albo odzyskać formę, postaw na chodzenie, którego zaletą jest to, że nie obciąża nadmiernie stawów. Płyną z niego korzyści nie tylko fizyczne. Chodzenie ma także pozytywny wpływ na Twoje zdrowie: to prosty sport przynoszący efekty w zapobieganiu chorobom układu krążenia oraz cukrzycy. Dlaczego więc nie skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw chodzenia?

Techniki i wskazówki

Prawidłowa postawa w trakcie aktywnego marszu to dobra rzecz dla pleców. Dzięki niej Emmanuel Lassalle, chodziarz długodystansowy, pozbył się nękającej go przypadłości: « Zacząłem uprawiać szybki marsz w następstwie doznanego urazu. W tych czasach praktycznie 4 razy do roku dopadało mnie lumbago. Po kilku miesiącach ataki bólu ustąpiły, a teraz są już tylko odległym wspomnieniem ! »

(2)
GORA STRONY