Korzyści z chodzenia dla zdrowia Twojego dziecka

(2)

Gdy tylko dziecko jest w stanie chodzić, nie przewracając się i dotrzymać ci kroku, należy zrobić wszystko, aby jego tryb życia był zdrowy i pełen odkryć. Chodzenie jest wytrzymałościową formą aktywności wpływającą niezwykle korzystnie na rozwój dziecka.

Jakie korzyści daje dziecku chodzenie?

  1. Chodzenie uspokaja. Stwierdzone zostało, że dziecko, które przychodzi do szkoły pieszo, jest bardziej skoncentrowane od swoich rówieśników przywożonych samochodem.
  2. Chodzenie rozwija również u dziecka samodzielność: możesz pozwolić mu wybrać drogę, którą chce iść, zdecydować, kiedy zrobić przerwę. Młody człowiek może też podjąć się odpowiedzialnego zadania, niosąc w plecaku podwieczorek lub butelkę wody.
  3. Chodzenie poprawia nastrój, a gdy uprawiane jest regularnie i świadomie, pozwala tworzyć bardziej pozytywny wizerunek swojego ciała.
  4. Jako wytrzymałościowa forma aktywności chodzenie pozwala poprawić wydolność układu krążenia i wydolność oddechową. Wzmacnia mięśnie serca i płuca.
  5. Pozwala dziecku utrzymać prawidłową wagę i uniknąć zagrożeń związanych z brakiem ruchu i siedzącym trybem życia, takich jak otyłość.

Dziecko, które daje upust energii na szkolnym podwórzu albo uprawia sport wymagający bardziej intensywnego wysiłku, również odczuje te korzyści. Dlaczego jednak nie wykorzystać dobroczynnego oddziaływania sportu, który najłatwiej uprawiać?

 

banner_pl_actireo

Jak długo trzeba chodzić z dzieckiem, aby odnosić opisane wyżej korzyści?

Małym dzieciom zaleca się godzinę ćwiczeń dziennie. Ich intensywność może być umiarkowana lub duża. Chodzenie należy do form aktywności fizycznej wymagających umiarkowanego wysiłku, ale może nabrać intensywnego charakteru, jeśli jest uprawiane w aktywny sposób, przy zastosowaniu nieco przyspieszonego kroku.

  • Warto wiedzieć: godzina aktywności wymagającej od dziecka umiarkowanego wysiłku odpowiada wykonaniu codziennie od 12 000 do 15 000 kroków. To niezbędna dawka zapewniająca mu prawidłowy rozwój, zwłaszcza jeśli chodzi o mięśnie (w tym mięśnie stóp). 

Dziecko może zacząć chodzić razem z tobą i towarzyszyć ci w długich sesjach marszu począwszy od 4 lub 5 lat. Ale tak naprawdę ocenisz to ty sam, ponieważ zdolność dziecka do dotrzymania ci kroku zależy od jego charakteru, przyzwyczajeń i kondycji fizycznej.

Oprócz drogi do szkoły możesz zaplanować 30 minut marszu 2 - 3 razy tygodniowo i obserwować jego reakcje. Jeśli czujesz w nim siłę i motywację, zaplanuj dłuższe sesje marszu, trwające do 1 lub do 2 godzin, nie przymuszając go do niczego.

Dobry zwyczaj polegający na preferowaniu przemieszczania się piechotą zakorzeni się dzięki tobie. Ważne staje się wówczas wytworzenie swoistej rutyny i zachęcenie dziecka do chodzenia razem z tobą. Możesz wypróbować jedną z technik opisanych w tym artykule:  7 sposobów na zachęcenie dziecka do chodzenia.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Korzyści z chodzenia

Niezależnie od tego, ile masz lat i jaka jest Twoja kondycja fizyczna, doktor Patrick Bacquaert z IRBMS (działającego we Francji instytutu badań nad zagadnieniami związanymi z dobrym samopoczuciem, medycyną i sportem) zaleca, abyś zatroszczył się o swoje zdrowie, uprawiając aktywny marsz. Obejrzyj ten film, aby dowiedzieć się, dlaczego!

(1)
GORA STRONY