Dlaczego powinno się chodzić 30 minut dziennie?

W jednym z poprzednich artykułów (znajdziesz go tutaj) opisaliśmy główne korzyści wynikające z codziennego chodzenia. Jeśli ponownie jesteś na naszym blogu, to znaczy, że zdołaliśmy Cię przekonać.

Zresztą nie my jedni mówimy o codziennym chodzeniu. Francuski Narodowy Program na rzecz Żywienia i Zdrowia (PNNS) zaleca w swoich kampaniach chodzenie przez 30 minut dziennie. Super! - odpowiesz - ale skąd takie zalecenie ?

Dlaczego akurat 30 minut? Postaramy się to wyjaśnić!

Na początek drobne uściślenie. Nie wiem, jak ty, ale ja osobiście zrozumiałem, że aby trzymać się tego zalecenia, trzeba chodzić łącznie 30 minut dziennie… Niezupełnie tak jest! 

Trzeba chodzić o 30 minut więcej niż zazwyczaj! Ale nie ma co popadać w panikę. Dziennie wykonujemy zwykle ponad 6 tysięcy kroków. Dodatkowe 30 minut to tylko 3-4 tysiące kroków więcej! Łatwo więc zrobić 10 tysięcy kroków, jak zaleca japoński lekarz, Yoshiro Hatano, profesor i naukowiec o światowej renomie w dziedzinie zdrowia i sportu*, wybitny specjalista w zakresie badań nad oddziaływaniem chodzenia na nasze samopoczucie. W Japonii przywiązuje się dużą wagę do spacerów, a  Yoshiro Hatano udowodnił, że chodzenie pozwala nam cieszyć się lepszym zdrowiem! 

No dobrze, ale dlaczego właśnie 30 minut szybkiego marszu, a nie coś innego?

To próg, który został określony w badaniach PNNS. Począwszy od 30 minut "nadprogramowych" w stosunku do czasu, jaki dziennie zajmuje nam chodzenie, aktywność fizyczna zaczyna przynosić korzyści.

Pomaga zachować zdrowie i utrzymać codzienną formę, ale również poprawić kondycję fizyczną (na przykład poprzez wzmocnienie mięśni, lepsze krążenie krwi czy zwiększenie elastyczności). Jak widać - same plusy! Do tego wisienka na torcie: nie musimy tych 30 minut zaliczyć za jednych zamachem. Możesz rozplanować sobie chodzenie tak, jak chcesz! Nie wpadaj więc w panikę: dzięki codziennym zajęciom i kilku dostosowaniom szybko osiągniesz dodatkowe 30 minut!

Próg ten jest korzystny dla zdrowia, ponieważ ma regularny i codzienny charakter. 30 dodatkowych minut marszu dziennie to skuteczniejsze rozwiązanie niż intensywny wysiłek fizyczny w niedzielę, choć oczywiście jedno nie wyklucza drugiego. Zauważ, że dzieciom zalecana jest godzina dziennie, choć nasze maluchy i tak często spędzają w ruchu znacznie więcej czasu i wcale nie trzeba ich do tego namawiać! :-)

Chodzenie: najbardziej przystępna forma aktywności fizycznej.

Liczne formy aktywności sportowej są oczywiście korzystne dla zdrowia, ale chodzenie jest wyraźnie zalecane z uwagi na swoją skuteczność. To również jedna z najprostszych form aktywności, jaką można uprawiać na co dzień!

Oczywiście jeśli chodzisz więcej niż 30 minut dziennie, to jeszcze lepiej! Im więcej chodzisz, tym większe korzyści odnosi twoje ciało (przeczytaj nasz artykuł opisujący 6 korzyści z codziennego chodzenia).

Jak sądzisz: ile czasu dziennie poświęcasz na chodzenie? Co robisz, aby chodzić więcej? Podziel się z nami swoimi pomysłami, komentując ten artykuł. W przyszłym miesiącu ekipa Newfeel przedstawi Ci na blogu swoje sposoby!

* http://u.tt/ichpersd/ichper_bio_hatano.pdf

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Korzyści z chodzenia

Jeśli chcesz stracić na wadze, wzmocnić i ujędrnić mięśnie albo odzyskać formę, postaw na chodzenie, którego zaletą jest to, że nie obciąża nadmiernie stawów. Płyną z niego korzyści nie tylko fizyczne. Chodzenie ma także pozytywny wpływ na Twoje zdrowie: to prosty sport przynoszący efekty w zapobieganiu chorobom układu krążenia oraz cukrzycy. Dlaczego więc nie skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw chodzenia?

GORA STRONY