Czym ryzykujesz, pozostając zbyt długo w pozycji siedzącej?

(5)

Im więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej, tym gorzej dla serca. Wobec zagrożeń związanych z siedzącym trybem życia chodzenie jawi się jako prosty i skuteczny sposób na to, by zadbać o swoje zdrowie.

Być może, nawet o tym nie wiedząc, narażasz się na ryzyko związane z prowadzeniem siedzącego trybu życia. Siedzący tryb życia oznacza brak aktywności fizycznej w trakcie dnia. Gdy aktywność ta jest ograniczona do minimum, a wydatek energetyczny bliski wydatkowi właściwemu dla stanu spoczynku, trzeba koniecznie wprowadzić w swoje życie więcej ruchu.

Siedzący tryb życia, w tym siedząca praca, ma poważne konsekwencje dla zdrowia. To czwarty czynnik ryzyka zapadnięcia na jedną z chorób układu sercowo-naczyniowego (po nadciśnieniu tętniczym, paleniu tytoniu i cukrzycy). Zagrożeniom związanym z siedzącym trybem życia można zapobiegać w łatwy sposób: prowadząc bardziej aktywne życie, a w szczególności uprawiając szybki marsz lub nordic walking i przemieszczając się jak najczęściej piechotą.

Chodzenie jest naturalną, łatwą i skuteczną formą aktywności, która - obok innych korzyści - pozwala poprawić wydolność układu krążenia.

Oto 3 porady, które pomogą ci prowadzić bardziej aktywne życie!

1 – Unikaj zbyt długiego pozostawania w pozycji siedzącej.

1 godzina spędzona w pozycji siedzącej wystarcza, aby ograniczyć krążenie krwi w kierunku serca. Im dłużej siedzisz, tym gorzej krąży krew. Aby walczyć z siedzącą pracą w biurze, możesz pracować na stojąco lub dzięki kilku prostym sposobom czerpać korzyści z chodzenia:

  • Chodź po schodach zamiast korzystać z windy.
  • Pochodź do kolegów, zamiast wysyłać im maile.
  • Co godzinę zrób sobie kilkuminutową przerwę na chodzenie.

Wystarczy co godzinę pochodzić przez 5 minut, aby utrzymać w dobrym stanie funkcje tętnic i krążenie krwi.

U osób, które pozostają w pozycji siedzącej 8 godziny dziennie, ryzyko przedwczesnej śmierci jest o 15% większe niż u osób spędzających dziennie na siedząco 4 godziny. U osób, które codziennie pozostają w pozycji siedzącej 11 godzin, ryzyko to wzrasta o 40%.

2 – Realizuj program 10 tysięcy kroków dziennie.

Wykorzystaj maksymalnie szanse na bardziej aktywny tryb życia, chodząc, gdy tylko jest to możliwe. Pamiętaj o programie 10 tysięcy kroków dziennie, aby pozostać w dobrym zdrowiu. Wyposaż się w krokomierz. Udowodniono, że noszenie przy sobie na co dzień krokomierza zachęca do częstszego i/lub dłuższego chodzenia!

3 – Poświęć 30 minut dziennie na chodzenie.

To łatwy i przystępny sport, który można uprawiać zarówno w ramach codziennej aktywności, jak i w ramach bardziej zorganizowanych sesji. W butach dostosowanych do chodzenia możesz wzmacniać serce i walczyć z siedzącym trybem życia, czerpiąc jednocześnie z tego wytrzymałościowego sportu inne korzyści, takie jak utrata wagi czy dobre samopoczucie.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Korzyści z chodzenia

Dlaczego mówi się, że aktywny marsz jest sportem kompletnym? Aktywny / szybki marsz nie ogranicza się do wzmacniania mięśni kończyn dolnych. Nie tylko angażuje uda i mięśnie pośladków, lecz także wzmacnia ogół górnych partii ciała, w szczególności zaś ramiona i mięśnie brzucha.

(2)
Korzyści z chodzenia

Jeśli chcesz stracić na wadze, wzmocnić i ujędrnić mięśnie albo odzyskać formę, postaw na chodzenie, którego zaletą jest to, że nie obciąża nadmiernie stawów. Płyną z niego korzyści nie tylko fizyczne. Chodzenie ma także pozytywny wpływ na Twoje zdrowie: to prosty sport przynoszący efekty w zapobieganiu chorobom układu krążenia oraz cukrzycy. Dlaczego więc nie skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw chodzenia?

GORA STRONY