5 powodów, dla których warto uprawiać aktywny marsz

(2)

Chcesz chodzić nawet wtedy, gdy jest zimno? Wystarczy odpowiednio się ubrać i zwrócić większą uwagę na odżywianie podczas sesji treningowej. Emmanuel Lassalle, chodziarz długodystansowy, po wielu godzinach spędzonych na treningach bez względu na pogodę, udziela sportowych porad, które pomogą Ci polubić chodzenie w zimne dni.

Niska temperatura to nie powód, by zaprzestać uprawiania aktywnego marszu. Oto 5 kluczowych wskazówek pomagających nie tracić ducha podczas zimowych treningów!

3 warstwy pozwalające stawić opór niskim temperaturom: niezbędne wyposażenie na zimę

Boisz się uprawiać sport w zimne dni? Jeśli jesteś zmarzluchem, założenie kilku warstw oddychającej odzieży, pomagającej zachować suche ciało, będzie Cię chronić przed zimnem, ale również przed kontuzjami. Unikaj ubrań bawełnianych: nie odprowadzają one wilgoci, dlatego łatwo się w nich przeziębić.

  • Góra: mam na sobie pierwszą warstwę w postaci koszulki pozwalającej utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Zakładam na nią koszulkę z długim rękawem zapinaną na suwak, aby zabezpieczyć się przed zimnem. Następnie ubieram nieprzemakalną i oddychającą kurtkę/bluzę, która chroni mnie przed wiatrem, a także przed deszczem i śniegiem. 

Ważne, aby te dwie ostatnie warstwy posiadały zapięcie na suwak: będziesz mógł regulować temperaturę, jeżeli zrobi Ci się za ciepło.

Pomyśl o nogach… 

Dół: długie legginsy sportowe to niezbędny element zimowego stroju do chodzenia. W niskich temperaturach mięśnie są sztywniejsze i wzrasta ryzyko kontuzji. Legginsy pozwolą utrzymać ciepło generowane począwszy od rozgrzewki.

Żele rozgrzewające są oczywiście interesującym rozwiązaniem, ale nigdy nie zastąpią prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki !
 

...I o skrajnych partiach ciała ! 

Nigdy nie zapominam o czapce, ciepłych skarpetach sportowych chroniących stopy i o rękawiczkach. To tędy przedostaje się zimno, a 60% ciepła tracimy przez głowę. Polarowy komin założony na szyję i osłaniający twarz aż na wysokość nosa pomoże Ci uchronić się przed chorobą, a tym samym pozwoli nie przerywać treningów zimą. Pamiętaj, że musi on posiadać otwory wentylacyjne, które umożliwią Ci prawidłowe oddychanie !

Zadbaj o prowiant: spalisz więcej kalorii

Podczas chodzenia w zimne dni twoje ciało zużyje więcej kalorii - choćby w celu utrzymania odpowiedniej temperatury. Nie wychodź z domu na czczo i zabierz ze sobą batonik energetyczny lub suszone owoce, które pomogą Ci odzyskać siły. 

Fakt, że jest zimno, nie oznacza, że wolno Ci zapomnieć o spożywaniu płynów! Zimno przyspiesza odwadnianie. Co 15 minut napij się (małymi łykami) wody lub napoju energetyzującego w temperaturze umiarkowanej, a nawet ciepłej - jeśli twój żołądek jest kapryśny.

Podobnie jak samochody zwolnij, gdy pada śnieg lub gdy jest ślisko

Jeśli śnieg rozpościera swoją piękną, białą szatę lub gdy podłoże jest oblodzone, maszeruj wolniej, aby się nie poślizgnąć. 

Przemieszczaj się znaną Ci lub odpowiednio zabezpieczoną trasą (park): śnieg może maskować nierówności terenu i dziury. Wiem, o czym mówię, i nie życzę nikomu przymusowego unieruchomienia na 3 tygodnie spowodowanego zwichnięciem !

Jeśli śnieg nie przestaje padać, postępuj tak, jakbyś chodził nocą: zadbaj o swoją widoczność, włączając czołówkę i zakładając kamizelkę odblaskową.

Sprawdź również, czy przyczepność i przyleganie to mocne strony twoich butów do szybkiego marszu. W tych trudnych warunkach podczas przetaczania stopy ważna jest dobra przyczepność do podłoża. Model Propulse 400 sprawdza się bardzo dobrze: przetestowałem go podczas treningu na śniegu. 

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
Buty

Aktywny marsz to sport, który nie wymaga wielkich inwestycji: odpowiednio dobrana para butów stanowi kluczowy element, który pozwoli Ci jak najlepiej wykorzystać swój potencjał i czerpać przyjemność z chodzenia.

(1)
Buty

W ostatnich artykułach (znajdziesz je tutaj) mówiliśmy o amortyzacji, ale zastanawiasz się być może, czy proponowane przez nas rozwiązania są takie same dla wszystkich sportów. Odpowiedź brzmi: nie, ponieważ w zależności od uprawianego sportu inny jest ruch wykonywany przez stopy i inne są twoje potrzeby w zakresie amortyzacji i pozostałych ważnych właściwości butów.

(1)
GORA STRONY